Google’s Optimalisatiescore

Hoe optimaal is Google Ads’ Optimalisatiescore? De optimalisatiescore is een percentage dat de prestaties van jouw account en campagnes weergeeft. Je vindt deze in Google Ads in de tweede menukolom onder โ€˜Aanbevelingenโ€™. Google:

โ€œ๐’Ÿ๐‘’ ๐‘œ๐“…๐“‰๐’พ๐“‚๐’ถ๐“๐’พ๐“ˆ๐’ถ๐“‰๐’พ๐‘’๐“ˆ๐’ธ๐‘œ๐“‡๐‘’ ๐“Œ๐‘œ๐“‡๐’น๐“‰ ๐’พ๐“ƒ ๐“‡๐‘’๐’ถ๐“๐“‰๐’พ๐“‚๐‘’ ๐’ท๐‘’๐“‡๐‘’๐“€๐‘’๐“ƒ๐’น ๐‘œ๐“… ๐’ท๐’ถ๐“ˆ๐’พ๐“ˆ ๐“‹๐’ถ๐“ƒ ๐’น๐‘’ ๐“ˆ๐“‰๐’ถ๐“‰๐’พ๐“ˆ๐“‰๐’พ๐‘’๐“€๐‘’๐“ƒ, ๐’น๐‘’ ๐’พ๐“ƒ๐“ˆ๐“‰๐‘’๐“๐“๐’พ๐“ƒ๐‘”๐‘’๐“ƒ ๐‘’๐“ƒ ๐’น๐‘’ ๐“ˆ๐“‰๐’ถ๐“‰๐“Š๐“ˆ ๐“‹๐’ถ๐“ƒ ๐“Š๐“Œ ๐’ถ๐’ธ๐’ธ๐‘œ๐“Š๐“ƒ๐“‰ ๐‘’๐“ƒ ๐’ธ๐’ถ๐“‚๐“…๐’ถ๐‘”๐“ƒ๐‘’๐“ˆ, ๐’น๐‘’ ๐“‡๐‘’๐“๐‘’๐“‹๐’ถ๐“ƒ๐“‰๐‘’ ๐’พ๐“‚๐“…๐’ถ๐’ธ๐“‰ ๐“‹๐’ถ๐“ƒ ๐’ท๐‘’๐“ˆ๐’ธ๐’ฝ๐’พ๐“€๐’ท๐’ถ๐“‡๐‘’ ๐’ถ๐’ถ๐“ƒ๐’ท๐‘’๐“‹๐‘’๐“๐’พ๐“ƒ๐‘”๐‘’๐“ƒ ๐‘’๐“ƒ ๐’น๐‘’ ๐‘”๐‘’๐“ˆ๐’ธ๐’ฝ๐’พ๐‘’๐’น๐‘’๐“ƒ๐’พ๐“ˆ ๐“‹๐’ถ๐“ƒ ๐“‡๐‘’๐’ธ๐‘’๐“ƒ๐“‰๐‘’ ๐’ถ๐’ถ๐“ƒ๐’ท๐‘’๐“‹๐‘’๐“๐’พ๐“ƒ๐‘”๐‘’๐“ƒ. ๐’œ๐“๐“ˆ ๐“Š ๐’น๐‘’๐“๐‘’ ๐’ถ๐’ถ๐“ƒ๐’ท๐‘’๐“‹๐‘’๐“๐’พ๐“ƒ๐‘”๐‘’๐“ƒ ๐“‰๐‘œ๐‘’๐“…๐’ถ๐“ˆ๐“‰ ๐‘œ๐’ป ๐’ถ๐’ป๐“Œ๐’พ๐’ฟ๐“ˆ๐“‰, ๐’ฝ๐‘’๐‘’๐’ป๐“‰ ๐’น๐’พ๐“‰ ๐’น๐“Š๐“ˆ ๐’พ๐“ƒ๐“‹๐“๐‘œ๐‘’๐’น ๐‘œ๐“… ๐’น๐‘’ ๐’ถ๐“๐‘”๐‘’๐“‚๐‘’๐“ƒ๐‘’ ๐‘œ๐“…๐“‰๐’พ๐“‚๐’ถ๐“๐’พ๐“ˆ๐’ถ๐“‰๐’พ๐‘’๐“ˆ๐’ธ๐‘œ๐“‡๐‘’ ๐“‹๐’ถ๐“ƒ ๐“Š๐“Œ ๐’ถ๐’ธ๐’ธ๐‘œ๐“Š๐“ƒ๐“‰.๐’Ÿ๐‘’ ๐‘œ๐“…๐“‰๐’พ๐“‚๐’ถ๐“๐’พ๐“ˆ๐’ถ๐“‰๐’พ๐‘’๐“ˆ๐’ธ๐‘œ๐“‡๐‘’ ๐‘’๐“ƒ ๐’น๐‘’ ๐’ท๐‘’๐“ˆ๐’ธ๐’ฝ๐’พ๐“€๐’ท๐’ถ๐“‡๐‘’ ๐’ถ๐’ถ๐“ƒ๐’ท๐‘’๐“‹๐‘’๐“๐’พ๐“ƒ๐‘”๐‘’๐“ƒ ๐“Œ๐‘œ๐“‡๐’น๐‘’๐“ƒ ๐’ท๐‘’รฏ๐“ƒ๐“‹๐“๐‘œ๐‘’๐’น ๐’น๐‘œ๐‘œ๐“‡ ๐‘’๐‘’๐“ƒ ๐‘”๐“‡๐‘œ๐‘œ๐“‰ ๐’ถ๐’ถ๐“ƒ๐“‰๐’ถ๐“ ๐’ป๐’ถ๐’ธ๐“‰๐‘œ๐“‡๐‘’๐“ƒ, ๐“‹๐’ถ๐“‡๐’พรซ๐“‡๐‘’๐“ƒ๐’น ๐“‹๐’ถ๐“ƒ ๐“Š๐“Œ ๐’พ๐“ƒ๐“ˆ๐“‰๐‘’๐“๐“๐’พ๐“ƒ๐‘”๐‘’๐“ƒ ๐“‰๐‘œ๐“‰ ๐“‰๐“‡๐‘’๐“ƒ๐’น๐“ˆ ๐’พ๐“ƒ ๐’ฝ๐‘’๐“‰ ๐’ถ๐’น๐“‹๐‘’๐“‡๐“‰๐‘’๐“ƒ๐“‰๐’พ๐‘’-๐‘’๐’ธ๐‘œ๐“ˆ๐“Ž๐“ˆ๐“‰๐‘’๐‘’๐“‚. ๐’ฉ๐’ถ๐’น๐’ถ๐“‰ ๐“๐’พ๐’ธ๐’ฝ ๐‘’๐‘’๐“ƒ ๐“‡๐‘’๐“๐‘’๐“‹๐’ถ๐“ƒ๐“‰๐‘’ ๐“‹๐‘’๐“‡๐’ถ๐“ƒ๐’น๐‘’๐“‡๐’พ๐“ƒ๐‘” ๐’ฝ๐‘’๐‘’๐’ป๐“‰ ๐“‹๐‘œ๐‘œ๐“‡๐‘”๐‘’๐’น๐’ถ๐’ถ๐“ƒ, ๐“๐’พ๐‘’๐“‰ ๐“Š ๐“‚๐‘œ๐‘”๐‘’๐“๐’พ๐’ฟ๐“€ ๐‘’๐‘’๐“ƒ ๐’ถ๐“ƒ๐’น๐‘’๐“‡๐‘’ ๐“ˆ๐’ธ๐‘œ๐“‡๐‘’ ๐‘’๐“ƒ ๐‘’๐‘’๐“ƒ ๐“ƒ๐’พ๐‘’๐“Š๐“Œ๐‘’ ๐“‡๐‘’๐‘’๐“€๐“ˆ ๐’ถ๐’ถ๐“ƒ๐’ท๐‘’๐“‹๐‘’๐“๐’พ๐“ƒ๐‘”๐‘’๐“ƒ.โ€

Mijn advies is deze boven de 80% te houden. MAAR (ja, even met hoofdletters, want zeer belangrijk) klik niet klakkeloos alles aanbevelingen aan, ook al zegt Google dat daarmee je score met tientallen procenten zal stijgen. Aan de ene kant zijn het aanbevelingen waarmee je je bedrijfsdoelen kunt behalen of verbeteren. Maar wanneer je alles accepteert omdat je denkt โ€˜Google knows bestโ€™, kan het zomaar zijn dat je je budget verhoogt, zoekwoorden accepteert die niet relevant zijn voor jouw organisatie, zoekwoorden verwijdert, irrelevante doelgroepen toevoegt, te dure zoekwoordvarianten toevoegt of ongewenst een biedstrategie aanpast. Geloof me, je zult niet de eerste zijn die op โ€˜toepassenโ€™ klikt en mij na twee weken belt, omdat je niet meer vertoond wordt op jouw keywords of omdat je ineens veel telefoontjes van particulieren krijgt, terwijl je een B2B organisatie hebt. En dat is zo zonde van je budget!

๐ƒ๐ฎ๐ฌ ๐ž๐ข๐ ๐ž๐ง๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค ๐ข๐ฌ ๐ฆ๐ข๐ฃ๐ง ๐ญ๐ข๐ฉ: ๐€๐Ÿ๐›๐ฅ๐ข๐ฃ๐ฏ๐ž๐ง! ๐“๐ž๐ง๐ณ๐ข๐ฃ ๐ฃ๐ž ๐ฐ๐ž๐ž๐ญ ๐ฐ๐š๐ญ ๐ฃ๐ž ๐๐จ๐ž๐ญ. ๐ˆ๐ง ๐๐š๐ญ ๐ ๐ž๐ฏ๐š๐ฅ ๐๐ข๐ž๐ง ๐ฃ๐ž ๐๐ž ๐จ๐ฉ๐ญ๐ข๐ฆ๐š๐ฅ๐ข๐ฌ๐š๐ญ๐ข๐ž๐ฌ๐œ๐จ๐ซ๐ž ๐ซ๐ž๐ ๐ž๐ฅ๐ฆ๐š๐ญ๐ข๐  ๐ญ๐ž ๐œ๐ก๐ž๐œ๐ค๐ž๐ง ๐ž๐ง ๐›๐จ๐ฏ๐ž๐ง ๐๐ž ๐Ÿ–๐ŸŽ% ๐ญ๐ž ๐ก๐จ๐ฎ๐๐ž๐ง.