Jobmarketing Wanneer traditionele vacaturewebsites niet de juiste kandidaten leveren
Jobmarketing is een strategische aanpak gericht op het aantrekken van geschikte kandidaten voor openstaande functies binnen een organisatie. Het combineert marketingtechnieken om vacatures aantrekkelijk te presenteren aan potentiële werknemers en hen te motiveren om te solliciteren. Het doel van jobmarketing is om de juiste talenten te bereiken en te overtuigen om bij een organisatie te komen werken.
Kernaspecten Jobmarketing
Employer Branding
Het creëren en promoten van een sterk en aantrekkelijk werkgeversimago om een positieve perceptie van de organisatie te creëren als een gewilde werkplek.
Doelgroepanalyse
Het identificeren en begrijpen van de doelgroep die de organisatie wil aantrekken om gerichte en effectieve communicatie te ontwikkelen die de juiste kandidaten aanspreekt.
Wervingsstrategieën
Het gebruik van diverse kanalen en methoden om vacatures te promoten, naast de gebruikelijke jobboards, zoals sociale media en Google Ads. Dit om een breed en divers kandidatenbestand te bereiken.
Vacature Optimalisatie
Het schrijven van aantrekkelijke en duidelijke vacatureteksten die de belangrijkste informatie en voordelen benadrukken om de aandacht van potentiële kandidaten te trekken en hen te motiveren om te solliciteren.
Gebruik van Data en Analyse
Het meten en analyseren van recruitmentdata om de effectiviteit van wervingsstrategieën te beoordelen en te optimaliseren om continue verbeteringen door te voeren op basis van feiten en cijfers.
Vind de juiste kandidaat met Jobmarketing
Met jobmarketing zorgen we ervoor dat je meer inzicht krijg in de kandidaat als persona. Waar zoekt hij/zij naar en hoe? Wanneer kunnen we ze het beste bereiken en via welk kanaal? Welke boodschap spreekt het meeste aan?
Onze diensten zijn een mooie aanvulling op het doorplaatsen van vacatures op vacaturewebsites. Wij zorgen ervoor dat de vacature goed vindbaar is in Google op de belangrijkste zoektermen. Daarnaast maken we de vacature zichtbaar aan personen die in het profiel passen. Zij zien de vacature (met ondersteunend beeldmateriaal) wanneer zij hun dagelijkse dingen doen op het internet, zoals de krant lezen, vakantie boeken, fora bezoeken en tijdens ander surfgedrag. Ook bedenken wij pakkende social media campagnes, zowel kort- als langlopend, waar voor u interessante leads uitkomen. En natuurlijk zetten wij jullie als organisatie op de kaart; dit is een bedrijf waar jij wilt werken!
Jobmarketing stappenplan
Een voorbeeld van een Jobmarketing traject bij POP Marketing:
- Zoekwoordenonderzoek om o.a. zoekvolume en concurrentie vast te stellen.
- Branding d.m.v. inzet van het Google Displaynetwerk, plaatsingen bepalen, targeting o.b.v. zoekgedrag, bezoek aan concurrerende websites, interesses, opleiding, demografische en geografische data.
- Advertenties op vacatureniveau.
- Inzet van Instagram, Facebook en LinkedIn.
- Websiteoptimalisatie; want de landingspagina moet wel uitnodigen om jouw gegevens achter te laten.
Dit alles levert snel een groot relevant (miljoenen)bereik, inzicht in persona's en meest succesvolle targetingmethoden, seo advies en natuurlijk kandidaten. Dit alles maakt een eventueel vervolg of het vervullen van eenzelfde vacature makkelijker.
De kosten voor een Jobmarketing traject zijn afhankelijk van meerdere factoren. Denk aan hoe snel een vacature vervuld moet zijn, welke kanalen er ingezet worden en of er materiaal aanwezig is om mee te werken (afbeeldingen, video). De prijzen variëren van € 373,- tot 1.392,- per maand.