Google Ads Gevonden worden in Google

Google Ads (voorheen Google AdWords) is het advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven reclame kunnen maken middels tekstgebaseerde zoekadvertenties. 

Er moet een klik zijn

Wanneer je adverteert in Google, betaal je pas wanneer er daadwerkelijk geklikt wordt op een advertentie. Als adverteerder kun je zelf bepalen wat het maximumbedrag is dat je wilt betalen per aangeklikte advertentie. Als er meerdere adverteerders zijn voor hetzelfde zoekwoord worden de advertenties bovenaan geplaatst die het meest relevant zijn en het hoogste bedrag bieden per klik. Op basis van je zoekwoorden en website kan POP Marketing een schatting maken van wat de adverteerder moet betalen per klik. 

Een minimumbudget is er niet, de adverteerder kan wel een maximumbudget instellen. Als je boven dit budget gaat, wordt de advertentie automatisch niet meer vertoond. Uiteraard is dit iets dat wij nooit aanraden. Je sluit een fysieke winkel ook niet halverwege de dag, terwijl er nog volop winkelend publiek voorbij loopt. 

Je kunt heel gericht adverteren. Zo kun je bepalen dat je alleen binnen een bepaalde radius vertoond wordt aan zoekers. En zo zijn er heel veel speciale instellingen mogelijk. Je kunt een tekstadvertentie namelijk ook 'extra groot' maken, door deze uit te breiden met diverse extensies. Zo neem je nog meer ruimte in op die eerste pagina! 

Hoogste bieder wint niet (altijd)

Advertenties worden getriggerd door zoekwoorden in Google. Jij geeft aan waar je op gevonden wenst te worden. Van alle advertenties die geschikt zijn wordt de advertentiepositie bepaald door middel van de kwaliteitsscore en het bod. De advertentie met het hoogste bod hoeft niet per se ook de hoogste positie te krijgen. De kwaliteitsscore wordt berekend op grond van hoe relevant de tekstadvertentie voor de zoekopdracht is, hoeveel mensen op de advertentie klikken en hoe de beleving is van de 'zoekende' op de landingspagina na het klikken op de advertentie. Je website dient dus ook goed op orde te zijn.