Social Branding

Ga voor betrokkenheid

Ik kan me een sollicitatiegesprek herinneren van een aantal jaar terug. Tegenover mij zat de directeur, die duidelijk het voorwerk aan iemand anders had over gelaten. In dameshandschrift stond, voor mij goed leesbaar, op mijn CV geschreven: “Niets over te vinden op het internet!!!” En dat klopte als een bus. Na een kleine Hyves-verslaving heb ik voorzichtig Twitter en Facebook geprobeerd. Maar we hebben het hier over circa 2010 denk ik, dus nog voordat deze platformen heel populair werden in Nederland. Dus ik verwijderde mijn accounts en leidde een prima offline leven.

Tot ik voor mezelf begon als Online Marketeer. Als zelfstandige dien je online zichtbaar te zijn, maar als Online Marketeer staat het wel heel vreemd als je nergens te vinden bent! Dus maakte ik een zakelijke pagina aan mét benodigd privé account. Om te netwerken werd ik actiever op LinkedIn. Maar hoe pak je dat nou goed en professioneel aan?

Iedereen weet dat veel mensen op social media een betere versie van zichzelf en hun leven laten zien, dat was zelfs op Hyves al heel erg. Maar als bedrijf wil je en kun je een kijkje in de keuken geven. Het is toch wat intiemer dan een website. Een voordeel van Social Media is dat je je merk een gezicht en karakter kunt geven. Je kunt laten weten dat jij de persoon bent achter het bedrijf of bewust voor anonimiteit kiezen. Kies je voor de eerste optie, dan zul je je privé account moeten afschermen óf over werkelijk alles dat je post moeten nadenken. Want wil jij dat een potentiele nieuwe opdrachtgever weet dat je relatie over is, wat jouw politieke voorkeur is en dat je zondag een kater had?! Maar ook al kies je voor de tweede optie; doe het goed! Niets is erger dan spelfoutjes en verkeerde hashtags. Weet je van jezelf dat je geen grammaticaal wonder bent, waarom besteed je het beheren van je social media dan niet uit? Of een deel ervan? Zo weet je ook zeker dat de continuïteit gewaarborgd blijft op momenten waarop jij het er veel te druk voor hebt.

Brand er je vingers niet aan…of juist wel!

Het is niet de bedoeling dat je posts alleen maar over jezelf en de organisatie gaan, maar plaats ook content met een toegevoegde waarde. Ben je geen goede schrijver? Schakel dan de hulp van een tekstschrijver of content marketeer in. Niet al je artikelen zullen goed opgepikt worden, maar als je weet wat er speelt onder je doelgroep, komt het echt wel goed.

Probeer beeld en video. Dat zegt zoveel meer dan tekst en is booming. Begin klein; het hoeft niet direct een compleet geanimeerde bedrijfspresentatie te zijn. Je mobiele telefoon is tegenwoordig goed genoeg voor een vlog. Ook bewerken is zeer makkelijk met de hulp van enkele betaalde apps.

Wees actief en reageer correct en snel op binnenkomende berichten en reacties. Ook op klachten. Laat juist zien hoe goed jullie omgaan met negativiteit. Zorg dat je ook buiten kantooruren reageert op vragen. Maak iemand verantwoordelijk hiervoor. Want de online wereld staat natuurlijk nooit stil; wanneer jij naar huis vertrekt, gaat iemand anders juist shoppen op jouw site.

Eigenlijk is het heel simpel; welk beeld wil je dat men bij jouw ‘brand’ heeft? Zorg er vervolgens voor dat alles dat je post daarbij aansluit. En zorg ervoor dat het professioneel is.